Tuesday, December 9, 2008

Bagi Pihak Lelaki

Aku mulakan entri ini dengan satu soalan yang berbunyi KENAPA???.Ok semalam Hari Raya Aidil Adha,so selamat menyambut hari perayaan.Hhmm.

"Mak nak kau cari orang yang at least ada degree,ada kerja bagus-bagus,ada kereta.Mak tak nak kau kawan dengan orang yang kerja tak tentu hala,tak kenal asal usul tu semua"

Aku dengar ayat ni semalam masa lepak kat satu kedai mamak kat Puchong Jaya.Aku tak tahu macam mana adegan ni boleh mula tapi tu jer part yang aku dapat curik-curik dengar di kala aku leka sedut air sirap limau aku sambil layan friendster.

Aku sampai sekarang tak faham kenapa adegan semacam gitu masih ada pada zaman yang boleh dikatakan serba moden sebab tak kan aku boleh layan you tube kat kedai mamak kan.Aku ingat kan tu ade dalam cerita P.Ramlee jer,tapi aku silap.Aku pernah dengar cerita pihak pompuan mintak duit hantaran sampai bebelas ribu.Walau pun disertai dengan ayat "kami bukan la nak jual anak tapi nak buat kenduri ni bukan sikit belanja".Tu aku tak nafikan memang majlis kenduri tu satu majlis yang besar.
catering =8K@9K.
pelamin+solek-solek+baju = 2K@3K.
buah tangan =1K
karaoke+MC =1K
gambar =2K.
Pendek kata kalau takde 30K jangan mimpi nak kahwin la.Betul ke banyak samapi macma tu ??YES!!Aku ni bukan bercakap sebab pernah kena reject time pinang anak dara orang ek..Tapi sebagai seorang yang bakal melangsungkann perkahwinan pada bulan Februari tapi tahun tak tahu lagi la.

Aku rasa pihak pompuan memang layak "mintak" tapi biar lah berpada-pada.Pada pihak keluarga pompuan jangan la sebab anak hang pa tu ada diploma atau degree,tu dijadikan lesen untuk demand.Tapi ramai gak anak tahap minah kilang(bukan kutuk) tapi balun sampai 15K.Agak-agak la mak cik ooi.

Ingat kitorang lelaki ni hidup nak bayar hutang jer ke??(setelah buat loan pasai nak kawin).Tapi kalau bakal menantu makcik tu anak Dato' atau Pak Menteri tu lain cerita la kan.Banyak kes lelaki buat loan nak kahwin tau.Ingat nak beli rumah jer ker buat loan??.

Kalau nak kahwin tu pandai-pandai ler menyimpan dari sekarang.Jangan asyik nak bergumbira jer.Lain la kalau korang dapat kahwin free.Tu lain cerita la.


2 comments:

susudalambotol said...

aku rasa semua tu terletak pada diri sendiri la. kadang2 perempuan tu taknak pun mcm tuh, tp family yg nak. tp aku takdelah pulak demanding sgt. ikut kemampuan lebih afdal :)

bekam said...

kalau sume orang cam sis Hidd ni xpe la..tapi sedara aku baru2 ni kawen ngan org utara..aku rasa agk sesak gak ngan hantran dia tu..